Moje maturita 2017 - část 6.: Jak jsem se učila na ústní maturity + důležité poznatky

25. srpna 2017 v 23:54 | Anchor |  Myslánka
Ahoj lidi! Hádejte co, já přicházím k vám s novým článkem! Jéééj! :D Tentokrát si budeme povídat (teda já vám budu vyprávět) o době mezi didakťáky a ústními maturitami.


Je 4. 5., svaťák v plném proudu (však začal už před 14 dny) a já jsem stále zůstávala na počtu naučených témat 2 (z angličtiny - zdraví a vzdělávání, neptejte se mě, proč zrovna tato dvě témata, proč jsem si je navíc oblíbila, nemám pro to vysvětlení, prostě se stalo :D). Tolik témat jsem si ráčila zopakovat o Velikonocích u babičky, kam jsem jela místo pobytu na farmě s rodinnými přáteli za účelem studování. Se mi do ničeho moc nechtělo, no, radši jsem prokrastinovala a stresovala se. Už v té době jsem snad měla před sebou nutnost studia 2+ témat denně... Velice rychle se z toho stala pak 3 témata denně...

A teď jsem najednou 4. 5. zírala... Že abych se stihla naučit všech 67 témat, musím jich denně zvládnout 5! Taková pecka! A to se ještě budu muset učit během 3 maturitních dnů (ta 2 naučená témata jsem si vlastně musela zopakovat, tedy bych je asi v den, kdy bych si je znovu prolítla, trochu počítala mezi těch 5 témat, navíc mi bylo jasný, že asi mi nějaká témata na ty dny zbydou)! Ó jé, to jsem si nadávala, že jsem tak prokrastinovala! Každopádně toho 4. 5., den po napsání didakťáku a esejí z angličtiny, jsem si řekla, že se tedy skutečně musím dát do práce. A šla jsem na to!


Plán byl jednoduchý: do maturitních dnů (17., 18. a 19. 5.) se musím bezpodmínečně naučit všech 20 knížek z češtiny, protože z tohoto předmětu maturuju jako z prvního, k tomu musím nějak prostřídat zbytek.

Začala jsem nejspíš se svou přípravou srovnáním témat. Při tom jsem si nejspíš všimla, že mi něco chybí a budu si to muset od někoho získat. Chyběla mi některá témata z angličtiny, ale víc jsem jich postrádala u základů společenských věd. Rozbory několika knížek jsem měla poslané už dávno od Míši, kámošky, co jsem s ní byla na školních zájezdech.

V knihovničce se mi neschovávala ani jedna maturitní knížka. Od začátku jsem totiž věděla, že je číst nebudu, jen se do nich mrknu a přečtu si obsahy a dám na rozbory jiných, udělám z nich kompilace dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Nečíst všechny knížky, tak hanebnou věc, od které nás všichni zrazovali, a nenaučit se všechno do posledního detailu mi kupodivu schválil člověk, od kterého bych to rozhodně nečekala. Můj geniální táta, co dbá na harmonogram a je chodící encyklopedie a prostě bych to u něj nepředpokládala! :D Že prý je jasné, že na to musím jít ekonomicky - nezruinovat se množstvím investované energie a mít i čas na něco jiného. :D To je, co? :D

Takže tolik k tomu, co jsem (ne)měla. :D Navíc během toho, jak jsme témata probírali ve škole, jsem se nikdy žádné nenaučila na 100%. V době psaní normálních testů ve škole jsem jich pár uměla dobře, nějaká průměrně a třeba na ZSV, ze kterých jsem měla 27 otázek, jsem si věčně jen psala taháky a skoro nic jsem neuměla! Teda až na jedno téma. (Ústavní právo! :D To jsme se jednoho dne na seminář měli naučit 2 témata a já jsem měla tohle na kopii rozepsané velkým písmem a stejně to vypadalo, že je toho málo, tak jsem se to naučila a od té doby jsem to téma zbožňovala. :D) Takže bylo jasné, že se valnou většinu, teda skoro všechna témata, budu učit napoprvé, v podstatě jsem je nikdy neviděla!

Ale stejně jsem vyloženě neztrácela naději. Tedy asi jednou jsem si u rodičů pobrečela, že nestíhám, ale to bylo asi tak všechno. Jako stresovala jsem se, ovšem vyloženě jsem příšerně nevyšilovala.

Chtěla jsem se příjemně naladit a motivovat do studia, i rozhodla jsem se, že začnu nějakými oblíbenými tématy a oblíbená témata si nechám i na maturitní dny a den před nimi. Dobře jsem udělala! :D

A začalo období toho, že jsem prostě každý den ráno vstala, najedla se, měla jsem tak půl hodiny přestávku a hned jsem šla makat, tzn. zpracovávat si téma + učit se jej, často to zahrnovalo vypisování nějakých informací na papír. Pak jsem asi měla zase půl hodiny pauzu nebo 20 minut. Obecně tolik jsem si nechávala vždycky mezi těmi tématy času, který jsem pak trávila na internetu. Jedla jsem buď v průběhu těchto přestávek nebo jsem to nějak pasovala do toho, já už nevím. Každopádně jinak jsem nic nedělala, jenom jsem se učila.


Ale co vám budu povídat, jasně, že jsem se nestíhala každý den naučit 5 témat! Množil se tedy počet otázek, které se budu muset naučit i v maturitní dny. Ale snažila jsem se a dělo se, že jsem se těch 5 témat za jeden den stihla naučit!

Jenže jak říkám, nějaká témata mi chyběla, nějaké rozbory knížek mi chyběly. Naštěstí s námi náš pan třídní češtinář (Vřele doporučuju mít za třídního češtináře a mít s ním přátelské vztahy, pokud bude jako ten náš, ten vás pak všechny protáhne maturitou! Fakt nejlepší věc, co se naší třídě mohla stát z pohledu mě jakožto maturantky, ale o tom až později) udělal seznam nejčastějších knih, které si bereme k maturitě, a pak s námi dělal jejich rozbory asi od února. A všechny mé knížky se stihly probrat! :D Pár z těch rozborů, které jsem ztratila nebo na které jsem chyběla, jsem si tedy získala od Chytrolínky, mé chytré úžasné spolužačky, co jsem s ní byla na zájezdě do Drážďan. :D Dokonce byla tak svatá, že mi během těchto šrotících dnů o svaťáku byla ochotná dopřeložit pár slov, co jsem je po ní nemohla přečíst. :D

Obsahy knížek jsem hledala na internetu. Vždycky jsem si rozklikla pět odkazů s rozbory, stáhla jsem si ty knížky a třídila informace a u nejasností jsem se koukala do knížky. :D

Jenže pak to přišlo! ZSV, kde mi nejvíc chyběla témata! Z naší třídy z tohoto předmětu maturovala spousta lidí, jakože valná většina, což snad nebylo zvykem, ale samozřejmě to pro mě bylo štěstí! Sice mezi ně Chytrolínka nepatřila, což byla teda ztráta, ale řadila se mezi ně např. Kapitánka, další chytrá a pilná holka, tedy naděje pro mě. Ovšem moc jsem toho od ní nezískala, jestli vůbec něco, protože měla nabitý učební plán. Ale tu se stal zázrak! Mně milejší z těch přátelských spolužaček, co se k Eneul jednu dobu chodily bavit o koních, taky chtěla maturovat ze ZSV. A uzavřely jsme spolu strategické spojenectví! :D Hromadu témat jsme si navzájem poslaly! Fakt záchrana!

Takže tolik o tom, jak jsem získávala své učební materiály. :D Všechny, ať už mé či od jiných, jsem si pak musela upravit tak, abych se to zvládla naučit, tzn. na 1 A4 z obou stran max. Protože prostě víc jsem se nebyla schopná naučit a ani jsem nechtěla. :D U filozofie to někdy byla necelá jedna strana A4. :D Díky semináři ZSV jsem získala povědomí o novém způsobu formátování, extrémně vhodném k učení na maturitu. Písmo velikosti 9, nadpisy 11, rozložení stránky na šířku a 2 sloupce, samozřejmostí minimální okraje a minimální odsazení u seznamů. Jak přehledné! :D

Mimo jiné jsem zjistila tyto důležité poznatky:
  • Dějství = akt = jednání, tato slova mají naprosto stejný význam, můžete si vybrat jedno z nich a pak ho používat u všech dramatických děl, né že byste si museli pamatovat, že Romeo a Julie má dějství a Strakonický dudák jednání, pěkně si tam dejte jedno slovo, ať vás to nemate! :D
  • Určitě si nejdřív přečtěte obsahy knih (porovnejte je mezi sebou) a až pak se koukněte do knih, ujistěte se!
  • Určitě se začtěte např. do těchto knih, protože jsou zmatečné, zvláštně napsané, dezorientující, ať vás to nepřekvapí: Jak je důležité míti Filipa, Máj, Pygmalion, Evžen Oněgin, Romeo a Julie
  • Určitě uzavřete strategické spojenectví s lidmi, co maturují ze stejných předmětů, a posílejte si témata
  • Když máte na výběr výklad od profesorky, u které budete maturovat, a od někoho jiného, tak více pracujte s verzí od té vaší profesorky
  • Učení mějte v elektronické podobě, ať se vám to lépe čte
  • Nevykvákněte se na žádné téma

S tím předpředposledním bodem jsem měla problém u ZSV. Tento předmět totiž patřil k těm, během kterých jsem dodělávala resty nebo jsem se flákala (teda tam nakonec patřily skoro všechny, kromě angličtiny, češtiny, ruštiny a seminářů). Jo, věděla jsem, že to není rozumné, ale stejně jsem to pak tak dělala, taky proto, že jsem si nestíhala zapisovat a nevěděla jsem, co z toho, co nám paní profesorka říká, si mám zapsat. U posledních filozofických témat nám naštěstí k tomu dávala kopie s většinou informací, takže to bylo super. :D Jinak témata ze ZSV jsem si koupila před pár lety od jednoho bývalého maturanta a pak jsem zjistila, že to je verze od paní profesorky ZSV, co jsme ji měli na seminář, akorát je to ještě více rozvedené a jiné (:D). Pak jsem měla kopie ze semináře a zápisky ze semináře. A něco od té kámošky, která většinou disponovala verzí od paní profesorky, co jsme u ní měli maturovat, ale někdy i od někoho jiného. Jo, to byla teda sranda si zpracovávat ZSV! :D

Ale nějak jsem to vždycky dala a nějaké informace jsem se nahrkala. Šlo mi jen o to prolézt, ale radši jsem si říkala, že chci mít samé jedničky, abych snad opravdu prolezla. :D

Dále jsem u své přípravy praktikovala to, že třeba u knížek z CJL jsem si psala nějaké informace na jednotlivé papírky. Taháky s výcucem nejdůležitějších informací jsem si nakonec ale ani moc nedělala. Každý den jsem se motivovala tím, že jsem si nadšeně lepila na skříň s tématy papírek s počtem otázek, co už umím, teda ovšem těsně před maturitou jsem to ale neaktualizovala. :D

Asi jsem už napsala k tomuto vše, co jsem chtěla, a v dalším článku už budu psát o dni slavnostního zahájení maturit a o jiných informacích! :D Snad je tento článek přehledný a přínosný! :D


A co vy a maturita? Těšíte se? Jak si myslíte, že se budete učit? :D

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Andrea V. Andrea V. | E-mail | Web | 26. srpna 2017 v 12:57 | Reagovat

No jo - učení otázek :) . Já jsem nakonec těžila z toho, že maturuju až v pátek. Tak jsem měla na učení svaťák + celý další maturitní týden :) Maturovat hned v pondělí, nevím nevím :) :)

2 Anchor Anchor | E-mail | Web | 26. srpna 2017 v 21:31 | Reagovat

[1]: :D :-) I ty, Brute, ses učila na poslední chvíli? :D

3 Andrea V. Andrea V. | E-mail | Web | 27. srpna 2017 v 17:55 | Reagovat

CJL a AJ jsme probírali kontinuálně celý čtvrťák. Mně zůstala matika a chemie, i když to taky nebylo "úplně bez nástřelu" - na střední se učitelé většinou snaží ze všech sil, aby ty studenty jakkoliv přes ty mříže maturity prorvali :)

4 rainorchid rainorchid | Web | 1. září 2017 v 23:53 | Reagovat

No ten stres, posúvanie učenia - všetko dobre poznám - na vysokej je to takto každý semester :D  :D

5 Anchor Anchor | E-mail | Web | 2. září 2017 v 0:08 | Reagovat

[4]: OMG nestraš, prosím tě! :-? :D  Budeš prosím schopná najít i nějaké plusbody na vejšce a na studiu na vejšce, třeba že něco je snadný, a uklidnit mě? :D

6 Siren Siren | E-mail | Web | 4. září 2017 v 14:38 | Reagovat

Mám maturitu úspěšně za mnou a jsem za to ráda. Celá škola je jedno velké peklíčko :D.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama